MusikThalia och Stockholm Opera Ensemble
Foto, Peter Holstad
MusikThalia och Stockholm Opera Ensemble
gör opera- och operettföreställningar.
Vi gör konserter med opera, operett, musikal, filmmusik, visor och romanser.
Musikteaterföreställningar med musik, poesi, prosa och teater finns också på repertoaren.
Stora inspiratörer är livet med humor och allvar, historiska händelser och platser, kultur i alla dess former och naturen.
Vi har gjort konserter och föreställningar i salar och salonger på Edsbergs Slott, och i dess omgivning kontinuerligt sedan 2015, samt runt om i Stockholm och i övriga landet.
Britta Blavier, mezzosopran / alt
Utbildad vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, sångsolistlinjen m.m, studier i Siena, Italien. Har sjungit på Folkoperan, Drottningholms Slottsteater m.fl. scener.
Några roller: Häxan i "Hans och Greta",
Flora i "Mediet", Manja i "Grevinnan Mariza",
Fricka i "Valkyrian", Josepha i "Vita Hästen", Delila i "Simson och Delila".
Britta gör egna musikdramatiska produktioner med sin grupp MusikThalia och Stockholm Opera Ensemble, med stöd av bl.a. Konstnärsnämnden och Kulturrådet.
Altsolist till orkester i ”Messias” (Händel), ”Juloratoriet” (Bach), ”Gloria” (Vivaldi), ”Requiem” (Mozart) m.m.
Inspelningar för SVT och Sveriges Radio, sång och recitation. Britta har en innehållsrik konsertverksamhet med opera, operett, musikal, visor, kyrkomusik och romanser.
Torbjörn Pettersson, baryton
är född i Karlstad och har en lång bana inom musik och teater.
Våren -23 var han engagerad i Wermland Operas uppsättning av Aida.
Utbildad vid Musikhögskolorna i Ingesund och Stockholm samt Operahögskolan i Stockholm.
Bland rollerna kan nämnas: Erik i Värmlänningarna, Dahlgren (Ransäter-Los Angeles), Guglielmo i Cosi fan Tutte, Mozart (Kgl Operan), Papageno i Trollflöjten, Mozart (Folkoperan), Lefevre i Fantomen på Operan, Lloyd Webber (Oskars),
Tassilo i Grevinnan Mariza, Kálmán (Stockholms Operettensemble) samt Mercurius i Proserpin, Kraus (Drottningholms Slottsteater). Han har medverkat i ett 80-tal olika uppsättningar av opera, operett och musikal, och i föreställningar vid Kungliga Dramatiska teatern.
Torbjörn har en omfattande konsertverksamhet runt om i Sverige och utomlands.
Gustav Asplund, pianist
Studier i piano och musikteori för Martha och Albert Mayer-Reinach i Örebro, sedan vid musikhögskolan för Olof Wibergh, Åke Udden och Lars-Erik Larsson, ett år i Wien för Bruno Seidlhofer och Hanns Jelinek. Kurser i dirigering för bl.a. Eric Ericson, Wojciech Rajski och H Robert Reynolds.
Gustav Asplund har uppträtt som solopianist, kammarmusiker och ackompanjatör i äldre och nyare musik. Han har dirigerat kammaroperor och många konserter med orkesterföreningar i stockholmstrakten. Han har komponerat sånger, pianostycken och kammarmusik och arbetat som arrangör och textöversättare. Från 1975 till 2000 var han repetitör vid Kungl Operan (kortare uppdrag vid Norrlandsoperan, Drottningholmsteatern, Göteborgsoperan, Sveriges musikradio och Hamburgische Oper) och är intimt förtrogen med repertoaren från Mozart till Strauss samt med många verk från barocken och 1900-talet.
Rose-Marie Bäckstrand, sopran
Som 16-åring debuterade Rose-Marie som Anna i Värmlänningarna. Hon studerade sedan vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Därefter fortsatte hon musikstudierna på Musikdramatiska skolan i München / Würzburg. I Tyskland gjorde hon flertalet konserter tillsammans med José Carreras. Genom dirigenten Harnoncourt fick hon rollen som Pamina i Trollflöjten. Hon har också haft roller som Rosalinda i Läderlappen och Akka i Nils Holgersson. Rose-Marie är numera engagerad på Wermland Opera, senast i våras i Aida, och i Värmlänningarna som mor Lisa.
Anders Håkansson, tenor
är född i Mörrum och uppvuxen i Skåne.
Våren -24 gjorde han Spoletta i Tosca på Wermland Opera, och nu våren -25 är han engagerad i teaterns uppsättning av Eugen Onegin. Han började sina musikstudier på konservatorieprogrammet i Helsingborg 2001-2002. Därefter bar det av till Stockholm för studier först på Stockholm Operastudio och
sedan Operahögskolan där han examinerades 2010.
Debuten gjorde han som Cassio i Otello på Norrlandsoperan 2011. Efter det har han sjungit bl.a Tamburmajoren i Wozzeck, Pinkerton (Butterfly), Arturo (Lucia di Lammermoor),
Luigi (Il Tabarro), Bacchus (Ariadne auf Naxos), Macduff (Macbeth), Riccardo (Maskeradbalen) m.fl. Anders har också erhållit ett antal stipendier bl.a Wagnersällskapets Bayreuthstipendium och stipendier från Musikaliska Akademien. Han har också deltagit i Gerda Lissner foundation competition där han vann 3:e pris 2013 och 2014 i Wagnerdivisionen.
Michael Schmidberger, bas
Debuterade på Operan i Dortmund 1998 efter
studier på Teater och Operahögskolan i Göteborg.
Våren -23 gjorde han Ramfis i Wermland Operas uppsättning av Aida.
Han har som frilanssångare medverkat vid Södertäljeoperan, Folkoperan, Wermland Opera, Dalhalla Opera, Norrlandsoperan, Göteborgsoperan, Kungliga Operan och har varit gästsolist hos Finska Radíons Kammarkör i Helsingfors med turné till Hamburg och Cardiff.
2004 sjöng han vid Nobelbanketten och 2008 var
han sångsolist vid Nobelprisutdelningen. Michael har hittills sjungit ca. 55 operaroller bl.a. Sarastro i Trollflöjten, Oroveso i Norma, Sparafucile i Rigoletto, Hunding i Valkyrian, Fasolt i Rhenguldet, Ramfis i Aida, Il Commendatore i Don Juan, Kardinal de Brogny i Judinnan, Colline i La Bohème, Timur i Turandot, Lodovico i Othello och Titurel i Parsifal.
Han har samarbetat med dirigenter såsom Impellizzeri, Morandi, Renzetti, Ringborg, Zanetti, Vedernikov, Gilbert, Joel, Böer, Rogister m.fl.
Maria Fontosh, sopran
född i Ukraina, utbildad i Moskva och i Stockholm vid Musikhögskolan och Operahögskolan. Hon gjorde sin debut på Vadstena Akademien 1999.
På Kungliga Operan har Maria sjungit Rosina i Barberaren i Sevilla, Musetta och Mimi i La Bohème, Marie i Brudköpet, Tatjana i Eugen Onegin, Fiordiligi i Cosi fan tutte, Micaela i Carmen och Violetta i La Traviata. På Frankfurtoperan har hon dessutom sjungit Adina i Kärleksdrycken, Zerlina i Don Giovanni, Ginevra i Arodiante, Grevinnan i Figaros bröllop och Marguerite i Faust. Hon har framträtt vid Ruhr-Triennalen, Malmö Opera, Palau de les Arts i Valencia (Marzelline i Fidelio), Opéra National de Paris, Teatro Nacional de Sao Carlos i Lissabon (Antonia i Hoffmans äventyr), Matteifestivalen i Luleå (Donna Elvira i Don Giovanni), Semper Oper i Dresden, samt på Norrlandsoperan (Desdemona i Othello).
I konsertsammanhang har Maria sjungit Liù i Turandot på Kanarieöarna, Szymanowskis Stabat Mater i Monte Carlo, Parasja i Stravinskijs Mavra med Göteborgs Symfoniker och Sifare i Mozarts Mitridate i Köpenhamn och Mannheim. Hon har sjungit Mahlers Symfoni nr. 4 och Nystroems Sinfonia del mare med Kungliga Filharmonikerna samt Chaussons Poème de l´amour et de la mer med Sveriges Radios Symfoniorkester, Kungliga Filharmonikerna och med Frankfurt Radio Symphony Orchestra.
Dirigenter Maria framträtt med är bl.a. Zubin Mehta, Lorin Maazel, Riccardo Chailly, Peter Eötvös, Carlo Rizzi, Lawrence Renes, Evgenij Svetlanov, Daniel Harding, Alan Gilbert, Adam Fisher och Sakari Oramo.
År 2002 belönades Maria Fontosh med tredje pris i Plácido Domingos Operalia i Paris.
Bo Ericsson, pianist
är utbildad vid Musikhögskolan i Stockholm och Operahögskolan i Stockholm. Bo har arbetat som biträdande kormästare vid Kungliga Operan i Stockholm, som kormästare vid Malmöoperan, GöteborgsOperan och nu senast vid
Värmlandsoperans Aida. Vid Värmlandsoperan, Karlstad, har Bo återkommande varit verksam som instuderare.
Bo medverkade vid instuderingen av Kristina från Duvemålas första framförande på Malmö Musikteater och på Cirkus i Stockholm. Han har också arbetat med musikalen Chess även detta på Cirkus. Bo är verksam som ackompanjatör till sångare.
Samuel Skönberg, pianist
studerade piano vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm
för Professor Mats Widlund. Han har erhållit ett flertal stipendier, däribland Kungliga Musikaliska Akademiens stipendium för pianoackompanjemang.
Samuel konserterar med många av Sveriges mest namnkunniga operasångare, och rör sig obehindrat
i alla genrer, från Klassiskt och Opera, till Operett och Musikal. Han är sedan många år kontinuerligt verksam som pianist och repetitör vid de flesta av Sveriges operahus, såsom Kungliga Operan, Folkoperan, GöteborgsOperan, Wermland Opera och Norrlandsoperan.
Elisabet Wallström, sopran
Debuterade som Amor i Glucks Orfeus och Euridike, Malmö stadsteater. Engagemang; Folkoperan, Riksteatern, Stockholms operettensemble, fast engagerad vid Teatern
i Oberhausen Tyskland, med gästspel i Münster, Nürnberg, Alte Oper Frankfurt, Ettlingen, Heidenheim, Nürnberg mfl.
Roller: Madame Butterfly, Gilda i Rigoletto, Adele i Läderlappen, Zerlina i Don Giovanni, Desdemona i Othello, Sieglinde i Valkyrian, Liu i Turandot, Zerbinetta i Ariadne på Naxos m fl, TV-inspeln: Skådespelerskan som kom till himmelen. Studier; Operahögskolan Stockholm, Sångstudier för Hjördis Schymberg, Gino Bechi Florens och Anna Sims i London.
Tord Wallström, baryton
Debuterade på Kungliga Operan i Stockholm Figaro i Rossinis Barberaren i Sevilla, och var fast engagerad där 1988 – 2008. Gjorde även gästspel i Beijing, Savonlinna, Det Kongelige i Köpenhavn, Finlands nationalopera, Tallin, Teatern i Dresden och Bolsjojteatern i Moskva, förutom turnéer i Sverige med Operan och Riksteatern. Var innan dess även engagerad vid Drottningholms Slottsteater, Folkoperan, Stora Teatern i Göteborg, och under några år vid Teatrarna i Gelsenkirchen och Essen i Tyskland, med gästspel bla i Bonn, Saarbrucken, Aachen, Wiesbaden, Mannheim, Heidenheim, Volksoper i Berlin, och i Linz i Österrike. Roller: Telramund i Lohengrin, Klingsor i Parsifal, Wotan i Rhenguldet, Mandryka i Arabella, Jochanaan i Salome, Scarpia i Tosca, Jago i Othello m.fl. Studier Operastudio 67, Musikhögskolans solosång, Operahögskolan Stockholm. Sångstudier för Gino Bechi, Florens, Anna Sims London.
Björn Sjögren, regissör, baryton och ornitolog.
Arbetar aktivt som ornitolog för Naturskyddsföreningen, för olika länsstyrelser och kommuner m.fl. med fågelinventering m.m. Björn har lett otaliga fågelexkursioner i olika sammanhang, och har en genuin kunskap om natur och fåglar.
Examen vid Operastudio 67, Operahögskolan i Stockholm och Mozarteum i Salzburg.
Solist vid Stockholms Musikdramatiska Ensemble, Stockholms Operettensemble, Kungliga Dramatiska Teatern, Folkoperan, Berns, Norrlandsoperan m.fl. Utlandsturnéer till bl.a. Portugal och USA. Han har haft stor framgång som Bellmantolkare i duon ”Bellman con grandezza”. Under senare år alltmer anlitad som regissör för opera, musikteater, bygdespel och revyer. Några exempel: Wermlänningarne (Skansen), En natt i Venedig, Otello. Aktuell med Rigoletto.
Lennart Wallin, pianist
uppväxt i Härnösand, studerade för professor Lars Sellergren vid Kgl. Musikhögskolan i Stockholm där han avlade solist- och kammarmusikdiplom 1973. Han har sedan dess verkat som en mycket anlitad kammarmusiker, bl.a. i Trio med violinisten Nils-Erik Sparf och cellisten Elemér Lavotha samt tillsammans med många andra framstående svenska instrumentalister och sångare men även som solist. Lennart Wallin anlitas som orkesterpianist och ackompanjatör av Kgl. Filharmoniska Orkestern, Kgl. Hovkapellet, Gävle Symfoniorkester, Uppsala Kammarorkester, Norrlandsoperans Symfoniorkester, Svenska Kammarorkestern m.fl. Han har även under åren 1986-2000 verkat som initiativtagare och producent för den framgångsrika kammarkonsertserien Amorina Recitals i Sollentuna där han också är bosatt.
Magnus Sköld, pianist och organist,
är född i Stockholm. Efter studier i piano och orgel vid Sköndalsinstitutet och Kungliga musikhögskolan för bl a Ester Bodin-Karpe och Staffan Scheja följde vidare studier på Sibeliusakademin i Helsingfors för Liisa Pohjola. Magnus är verksam som piano- och orgelsolist, ackompanjatör, kammar- och orkestermusiker. Han har medverkat i festivaler i Sverige, runt om i Europa såväl som i USA och Japan. Som pianosolist har han framfört pianokonserter av bl.a. Mozart, Chopin, Schumann, Rachmaninov och Bartók. Tillsammans med schweiziska cellisten Eva Maria Hux bildar han Duo Avalon och Duo Sköld/Thorell med saxofonisten Johannes Thorell, som bland annat har vunnit Wolfgang Jacobi-tävlingen i München och gjort inspelningar för SR P2, Bayerska radion och Sydvästtyska radion samt skivbolaget dB Productions. Tillsammans med hustrun, Niina Uggeldahl driver han Enskede pianodagar.
Erik Ström, baryton
har efter sin utbildning vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, kontinuerligt varit verksam som sångare
främst inom de musikdramatiska genrerna som operett, musical och opera.
Han har också lång erfarenhet inom kyrkomusik och är aktiv som underhållare med visor och populärmusik.
Ludvig Nilsson, pianist
född 1992 i Stockholm.
Han började studera klassisk musik på Nordiska musikgymnasiet 2008. Efter studenten 2011 kom han att fortbilda sig vid Birkagårdens folkhögskola där hans omfattande intresse för romansinterpretation väcktes. Detta föranledde vidare studier på musiklinjen på Vadstena folkhögskola. Därefter studier vid Kungl. Musikhögskolan samt Operahögskolan i Stockholm.
Ludvigs repertoar sträcker sig från barocken till nyskriven musik och innefattar solorepertoar, kammarmusik och orkesterspel.
Mattias Nilsson, baryton.
Född på Gotland.
Utbildad vid kungl. Musikhögskolan och Operahögskolan i Stockholm.
Debuterade som operasångare 1997 i rollen som Guglielmo i Mozarts Cosi fan tutte på Läckö slottsopera. Har sedan dess bl.a. sjungit: Escamillo i Carmen (Parkteatern, Gävle teater och Skånska operan),
Nachtigall i Mästersångarna (Göteborgsoperan), Schaunard i Bohème (Kungl. Operan), Danilo i Glada Änkan (Folkoperan), Silvio i Pajazzo (Estrad Norr) och Shakespeare i uruppförande av B.Tommy Anderssons William (Vadstenaakademien). Är även flitigt anlitad som oratoriesångare. Erhållit stipendier från bl.a. Musikaliska Akedemien, Lasse Lönndahl, Hugo Alfvén-stiftelsen, Drottningholmsteaterns vänner.